Wednesday, June 1, 2011

5 perkara yang boleh anda lakukan semasa cuti sekolah !

Salam :)
Aku ini selalu jer updated (suka hatilah ni belog aku bukan belog kau pun) nampak sangat cuti ini aku banyak luangkan masa dengan belog aku ini.Ouh,aku plan aku nak published belog graphic aku.Masih dalam construction ( gedik nak buat macam graphics aku tuh lawa sangat).

Btw,ada 5 perkara yang korang boleh lakukan semasa cuti sekolah.

Pertama, TIDUR.



Kalau tanya member korang " weii,beb cuti nie ko wat pe?'' Mesti "beb" korang tu akan balas "dok umah tidur jer".

Tidur? apa yang best sangat dengan tidur? ( gila apa kalau kate tak best).Bagi aku tidur antara aktiviti yang best.Apabila start mimpi muka artis korea.Waduuuhhhhh! ternigau sorang-sorang XD ( sewel tul aku).Apa-apa pun nak sharing nih... (copy & paste je)

Hukum Tidur selepas Subuh

Sabda Nabi:

Maksudnya:berpagi-pagilah(subuh)dalam mencari rezeki,sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah keberkatan dan kejayaan.(riwayat oleh at-Tabarani dalam al-Awsath)

Abdullah Ibnu Abbas (Ibnu Abbas) telah melihat anaknya tidur diwaktu Subuh. Maka dikatakan kepada anaknya:
“Bangun! Apakah kamu tidur diwaktu rezeki dibahagi-bahagikan?

Di dalam riwayat lain pula,sebagaimana yang diriwayatkan oleh ashab as-Sunan yg empat dan Ibn Hibban dalam Sohihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah radiallah anha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda:

Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan org yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari.’ (Diriwayatkan al-Baihaqi)

maka dengan sebab ini para fuqaha menetapkan hukum makruh tidur selepas subuh.

‘Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara’ dan ‘uruf) di sisi org yg beraqal.’(dinukilkan oleh Imam as-Safarini)

Hukum Tidur Selepas Waktu Asar :

Dalam kitab Miskatul Masabih ada disebutkan:
Tidur sedikit di waktu tengahari tidaklah dikeji. Rasulullah S.A.W ada juga melakukannya. Ini dapat mengimbangi kekuatan tubuh badan setelah bertahajud di malam hari.
Ibn Qaiyim menambah:

“Tidur di siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakkan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya) malapetaka, merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan urat saraf dan melemahkan syahwat. Sekeji-keji tidur ialah ketika awal hari (matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur di akhir siang hari (selepas Asar).”

Setengah ulama mengatakan:
“Sesiapa yang tidur selepas Asar sehingga terganggu kewarasannya maka janganlah ia mencaci selain daripada dirinya sendiri.

credit to :http://nazzwtf.com/blog/keburukan-tidur-selepas-subuh-asar/



Kedua,Bercuti!

Syoknya holiday~ ley pi pakat ngan mak bapak pi cuti mana-mana. XD Tu dia..2 minggu cuti 2 minggu pi round satu malaysia XD baru dua minggu kalau sebulan.satu dunia tuihh.



Ketiga,melayari internet..

(sapa kata beruk tak ada facebook?) hahaha jokes jer. Mungkin melayari internet diantara salah satu "kegiatan" yang selalu dilakukan semasa cuti sekolah.Tak payah nak kata korang tak main tenet-tenet nih or tak "login" fb korang tuh..sah-sah time cuti nihlah ada hati & beria nak ber"online". Tapi...beringatlah sebab :

Ustaz aku pernah berkata..BERMAIN FACEBOOK ada "hukum"nya.

"Janganlah kamu mengaibkan seseorang @ orang lain tidak kira di mana-mana sahaja mahupun di intenet."

Ustaz aku ada cerita jugak yang zaman sekarang especially pasangan suami isteri (yang berfacebook)yang mengaib antara satu sama lain dengan menceritakan keburukan suaminya..(si isteri) kepada seseorang atau keburukan isterinya (si suami) kepada seseorang..dari situ boleh menyebabkan boleh "terkeluarnya" hukum HARAM bermain facebook.

Keempat! Jum bermain!

Biasanya kanak-kanak mahupun remaja atau dewasa serta warga emas..jika dyeorang takde plan nak pi mana-mana time cuti..dyeorg akan habis kn masa dyeorng dengan bermain teng-teng,galah panjang,konda-kondi,congkak dan sebagainya asal kan dapat mengisi "masa lapang" dyeorg daripada tersia-sia. ( aku nih pulak dok main game angry bird)

Kelima :) menonton TV :)
Tipu lah kalau cuti sekolah langsung tak buka tv..( hang nak biaq TV tuh berabuk kahh?) bagi pandangan aku..dari pengkajian aku.."people like watching television than anything" ( tulah pentingnya english education) So,banyak-banyaklah menonton tuk menambah pengetahuan..janganlah menjadi macam aku nih..ON jer TV asyik-asyik korea..dengan jepun..sampai mak bapak aku pun tengok berita pun berita dari KOREA! ( kbs world welll~~~~)

Tambahan lagi cuti ini ada siaran ulangan Boys Over Flowers..tak ker bertambah gile aku jadinya.Aku tak tahu lah sampai mana tahap kesabaran mak bapak aku apabila melihat aku menjerit sorang-sorang tgk drama nih. ( tgk muka Gu Junpyo lame-lame memang chumil tapi aku lebih admire Yun Jihu lagi! eehhh YiJeong & Wubin buat aku sewel lagi)


Walaubagaimanapun~ budak-budak nakal macam aku jer yang dok buat 5 perkara tuh.Budak cerdik mana main "5" perkara yang aku recommended tuh..dyeorg lebih prefer ? tuhhh gambah bawah nihhh..


Ouh yeah? Reading? atau dalam erti kata lain Membaca :)


p palang s: tadi aku jumpa "cicak besar!!!!" ( mak aku kate tuh biawak?) ewwww!

1 comment:

SyedGraphiX said...

weiiiiii! blog ko da lawa!